Fermecătoarea Jaram-Lee și comedia coreeano-brechtiană

Ei, nici nu știu cu ce să încep: să comentez spectacolul „Sacheon-Ga”, jucat aseară în Festivalul Interferențe, sau să vă citez din animatele discuții de azi-dimineață cu Jaram-Lee, interpreta spectacolului, la fel de fermecătoare și în ipostază „civilă” cum a fost în cea scenică...

Hai să fac un puzzle. :) Compania Pansori Project ZA din Coreea de Sud a jucat la Cluj, pentru a doua oară, un spectacol „pansori”, după o piesă a lui Brecht. Acum doi ani, spectacolul s-a numit Ukcuk-Ga (după „Mutter Courage”); acum el e „Sacheon-Ga”, după „Omul cel bun din Seciuan”.

Pansori, dacă nu știți deja, e o formă teatrală tradițională coreeană, în care un „interpret”, un fel de povestitor sau recitator sau narator expune întreaga intrigă, cu tot cu replicile tuturor personajelor, acompaniat de doi-trei muzicieni, care pot puncta povestea prin sunete de percuție, pot marca prin acorduri mai complexe câte un punct de tensiune sau pot forma o orchestră „featuring” câte un cântec al interpretului. Câțiva actori pot executa, de asemenea, o mișcare scenică minimalistă, care dă dinamică fizică ansamblului. Dar greul spectacolului pansori cade pe umerii interpretului, care trebuie să fie și actor, și cântăreț, și narator neutru, și „prezentator”, capabil de interacțiunea cu publicul care, în Coreea, unde codul acesta e binecunoscut, reacționează la reprezentație ca la un concert rock, cu reacții, încurajări, ovații, „comentarii” ale stărilor prin care trece.

Jaram Lee, care e și autoarea scenariului, nu doar interpreta sa, e una din cele mai importante și rare – din generația tânără – interprete de pansori. A început să studieze la vârsta de zece ani, abandonând o „carieră” de cântăreață cu prezențe la TV începută la 4 ani, cu mare succes. Pansori e o artă ce se transmite „magistral”. Conform lui Jaram, la început ea a trebuit să-și copieze pur și simplu maestrul. „Trebuie să repeți intonația, mimica, postura maestrului tău ani de zile, până înveți”, a mărturisit ea, iar procesul de învățare durează practic decenii. Jaram a ajuns abia acum ca din cele 5 piese tradiționale pansori să fi învățat 4. „Mai am încă de învățat”, le-a spus zâmbind formidabila actriță conlocutorilor ei de la Cluj. Ea repetă zilnic câte 2 ore pentru a-și păstra vocea în ambitusul extrem de larg pretins de pansori, în care gamele acute, aproape de operă, coexistă cu cele joase, narative, de voci masculine, de exemplu.


Pentru cei care am văzut acum doi ani, tot în Interferențe, „Ukcuk-Ga”, a fost o surpriză să aflăm că „Sacheon-Ga” e un spectacol mai vechi, respectiv primul creat de Jaram după Brecht. „Spectacolul datează din 2007. Nu știam teatrul lui Brecht, am descoperit
'Omul cel bun din Seciuan' și am decis să-l fac. A fost prima tentativă de a reface pansori într-o formă contemporană”, a recunoscut Jaram Lee.


De altfel, spectacolul are un contur extrem-contemporan, foarte accesibil și familiar spectatorului, indiferent de codul cultural și de particularitățile reprezentației pansori. Povestea „dolofanei” Sun-Deok, cea bună la suflet dincolo de defectele fizice, căreia „zeii” trecători pe pământ îi dau banii pentru a face bine celorlalți, capătă în „Sacheon-Ga” accente din cele mai diverse, ca într-o comedie populară, cu caractere uneori îngroșate, apropiate de grotesc, sublimând cumva, implicit, teoria „pedagogică” brechtiană. Sun-Deok e bună, dar e copleșită de paraziții care vor să profite de ea. E naivă, așa că se îndrăgostește de un escroc. E versatilă, inventându-și un văr „rău”, care să-i salveze afacerea de la faliment. Sub acest chip, devine lacomă, uitând de principiile binelui evocate de „zeii” de la început. Culpa morală imposibil de vitate „morala” acestui spectacol, dar una conținutp, nu evidentă. Parcursul intrigii e marcat de inserturi de critică socială, referiri la criza economică, accente comice (vărul lui Sun-Deok e un bărbat bine, „umeri largi, mușchi umflați”, la fel, când își vede viitorul logodnic, fetei i se pare că el seamănă cu Brad Pitt) etc. Spectacolul respectă codul estetic pansori, dar ca structură teatrală poate fi asociat unui tip de comedie populară, în care sunt mixate diverse ingrediente ce dau atracție ansamblului. „Sacheon-Ga” e, din acest punct de vedere, mai relevant decât „Ukcuk-Ga” pentru formatul dramaturgic spre care merge acest pansori revitalizat.


Jaram-Lee a evoluat cu o virtuozitate tulburătoare, care a creat și empatia necondiționată a publicului clujean. Efortul ei vocal și de prezență scenică a fost răsplătit cu ovațiile spectatorilor, la final. Nu mai puțin s-au remarcat – în cumintea lor ipostază de „secondanți”, atenți și reactivi la semnalele interpretei – muzicienii Hyuck Joe Jang, Hyang Ha Lee, Seungtae Shin și actorii Dae Seok Oh, Yujin Oh, Pyungjoe Kim. Regia e semnată de In Woo Nam.

„Sacheon-Ga” este o comedie brechtiană, ambalată în forma riguroasă și de efect a stilului pansori. Un amestec de ingrediente teatrale originale și exotice, al cărui gust final e yummy yummy. Vă asigur de asta, alături de alți vreo 800 de spectatori. :)

Claudiu Groza

Urmărește-ne

            

Calendarul festivalului

Noiembrie – Decembrie 2014

Blogul festivalului

Ca un disk-image în spatele căruia am dori să fim driveri.

Video

ORGANIZATOR
EVENIMENT FINANȚAT DE
 
SPONSOR PRINCIPAL
CU SPRIJINUL
 
SPONSORI
 
PARTENERI
PARTENERI MEDIA
© INTERFERENCES International Theater Festival 2014 is courtesy of Hungarian Theater Cluj - Copyright 2014