Dragi prieteni,
iată-ne ajunşi la cea de-a patra ediţie a Interferenţelor. Dacă în ultimii ani dorinţa noastră a fost să transformăm festivalul într-unul tematic, anul acesta am încercat să lărgim şi mai mult noţiunea interferenţelor. Cu ocazia primelor ediţii ne-am propus aducerea laolaltă a diverselor culturilor teatrale şi prezentarea celor mai importante tendinţe ale scenelor internaţionale, ca mai apoi să ieşim din spaţiul teatrului şi să includem celelalte spaţii culturale semnificative din oraş, ca Fabrica de Pensule, Muzeul Naţional de Artă, Casa Tranzit sau Teatrul Naţional, creând astfel un dialog al spaţiilor; cea de-a treia ediţie ne-a vorbit despre influenţele reciproce, rădăcinile comune, într-un cuvânt: interferenţele dintre muzică şi teatru.
Tema pe care am ales-o pentru cea de-a patra ediţie este „mărturiile corpului". Acest subiect foarte generos, extrem de bogat în sensuri şi în modalităţi semantice cu siguranţă nu poate fi epuizat - nici măcar în sens teatral! - pe parcursul unei singure ediţii. Noi, fiinţele umane, suntem mereu preocupaţi de corporalitatea noastră, de apariţia noastră fizică, funcţiile de viaţă, îmbătrânirea, temporalitatea noastră, efemeritatea, conceperea noastră întru naştere, bolile noastre dureroase, sexualitatea, practic, tot ce ne leagă de alchimia misterioasă a trupului de la întruparea Cuvântului încoace. Există spaţiu mai potrivit pentru a ne confrunta cu aceste întrebări în realitatea lor concret-trupească, decât teatrul? Căci el, Teatrul, este axat pe prezenţa actorilor şi a spectatorilor, pe interdependenţa şi interferenţa lor în spaţiul specific al ludicului.
Materia primă, modalitatea de expresie indispensabilă a teatrului este corpul uman. Cele mai importante tendinţe ale teatrului contemporan - în care graniţele dintre teatru şi arta performativă tind din ce în ce mai mult să se contopească - îşi propun redefinirea noţiunii de corporalitate, aducând publicul în faţa unor experienţe noi. În loc de dialog, încearcă să creeze experienţa simultană a „memoriei trupului" (Jan Kott) într-un spaţiu împărtăşit, în care responsabilitatea „performerului" şi cea a „privitorului" creşte infinit, participarea lor căpătând valoare de acţiune.
Va învia şi va renaşte oare corpul uman atât de mult glorificat, divinizat, idealizat, chinuit, torturat, umilit şi aneantizat de-a lungul Istoriei? Există oare mântuire?
Acestea sunt întrebările pe care spectacolele selecţionate pentru această ediţie încearcă să le pună în discuţie. Printre evenimentele remarcabile ale programului, sperăm variat, se numără prezenţa la Cluj, pentru prima dată, a companiilor Scahubühne Berlin şi Cheek by Jowl din Londra - cu creaţiile regizorilor contemporani de excepţie Thomas Ostermeier şi Declan Donnellan. Dar tot elemente de noutate reprezintă şi prezenţa extraordinarului artist de teatru şi performance sud-african William Kentridge, al trupei de dans mexican Lux Boreal, al artiştilor companiei Teatr ZAR din Wroclaw, cunoscuţi ca moştenitori teatrului lui Grotowski, al companiei olandezo-americane Transversal Theater Company din Amsterdam şi al companiei italiene a Teatrului Naţional din Rijeka. Printre marii artişti care revin se numără Jaram Lee, minunata interpretă de pansori din Coreea de Sud, a cărei Mutter Courage a fost una dintre momentele de vârf ale ediţiei trecute; vom putea vedea cea mai recentă producţie a lui Josef Nadj, Paysage inconnu; Teatrul Habima din Tel Aviv se întoarce cu spectacolul Neguţătorul din Veneţia, în regia preşedintelui Uniunii Teatrelor din Europa, Ilan Ronen. Dintre spectacolele teatrelor din ţară vom avea în program un spectacol al Teatrului Nottara şi o producţie a Centrului Cultural ArCuB, ambele din Bucureşti şi, bineînţeles, (patru) spectacole ale Teatrului Maghiar de Stat Cluj. Teatrul Kosztolányi Dezső din Subotica şi Teatrul JEL vor reprezenta Voivodina, iar seria de spectacole din programul principal se încheie cu spectacolul Wozzeck al studenţilor italieni de la Groupe Presence IUAV Veneţia.
Ediţia din acest an, cu cel mai amplu program din istoria de până acum a festivalului, îmbogăţit cu importante spectacole off, dezbateri în prezenţa artiştilor invitaţi (găzduite, şi de această dată, Casa TIFF!), lansări de carte, concerte şi expoziţii, nu ar putea fi posibilă fără sprijinul Ministerului Culturii, al Primăriei şi Consiliului Local şi cel al tuturor sponsorilor şi partenerilor noştri pe care-i regăsiţi pe paginile acestui catalog. Le adresez pe această cale mulţumirile noastre sincere!
Vă doresc o aventură plină de revelaţii!
Gábor Tompa
Director şi selecţioner al festivalului