Durata: 2h 45'
Spectacol în limba maghiară cu subtitrare în limbile română și engleză.
Vizionare gratuită pănâ pe 22 nov., ora 12.00.
Recomandat persoanelor peste 14 ani!
Traducere în limba maghiară: Ádám Nádasdy
Antonio: Gábor Viola
Bassanio: Balázs Bodolai
Gratiano: Ervin Szűcs
Salarino: Loránd Farkas
Solanio: Szabolcs Balla
Lorenzo: Péter Árus
Shylock: Zsolt Bogdán
Jessica: Éva Imre
Portia/ Baltazar, Jurist: Enikő Györgyjakab
Nerissa/ Secretarul Lui Baltazar: Csilla Albert
Stephano: Alpár Fogarasi
Lancelot Gobbo: Csaba Marosán
Moș Gobbo: Attila Orbán
Tubal: Róbert Laczkó Vass
Prințul Marocului: Lóránd Váta
Prințul De Aragon: Paco Alfonsín
Prințul: Áron Dimény
Alte Roluri: Melinda Kántor, János Platz
Gărzile Prințului Marocului: Melinda Kántor, Andrea Vindis
Regia: GÁBOR TOMPA
Scenografia: Dragoș Buhagiar
Dramaturgia: András Visky
Asistent de regie: Botond Nagy, Emőke Veres
Imagini video: András Rancz
Light design: László Erőss
Asistent costume: Gyopár Bocskai
Muzică live: Loránd Farkas, Szabolcs Balla, Ervin Szűcs
Mişcare scenic: Enikő Györgyjakab, Paco Alfonsín
Vorbirea scenic: Márta Papp
Regia tehnică: Emőke Veres, Réka Zongor
„Neguţătorul din Veneţia este o comedie despre lupta senină dintre Cămătărie și Prietenie, Răzbunare și Iertare, Disarmonie și Armonie. (...) Poveste, comedie întunecată, pildă morală sau comedia dell'arte? Materia primă a fost colectată în mod inconștient în persoana lui Shakespeare, doar maestrul de scenă care îmbină situaţii este conștient. Însă, meseriaşul este, totodată, poet, iar materia primă vrăjită reflectă deplinătatea vieții, chiar şi atunci când nu doreşte să o luăm prea în serios."
László Cs. Szabó: Velencei uzsora, belmonti muzsika/Cămătărie veneţiană, muzică din Belmont
„Spectacolul se desfăşoară într-o lume rece, cu tehnologie modernă, unde, în contrast, pasiunile sunt enorme. Pasiuni care înseamnă, în primul rând, narcisism şi egoism. În același timp, aceste personaje sunt, de asemenea, prizonieri ai unor situaţii.
Aici nimeni nu alege să renunţe la tot, sau să spună ca nu este interesat de bani. Toți acționează în conformitate cu propriul interes, totul fiind manipulat de către o reţea complexă de interese și alianțe. Desigur, fiecare personaj are emoţii puternice, sincere, are parte de sex, iubire, erotism. Dar personajele nu decid în funcţie de asta. Ei cred doar temporar că aceste lucruri sunt mai importante. Egoismul și interesul propriu intervin în toate deciziile luate. Dacă reflectăm asupra acestei idei, putem crea un teatru de o cruzime teribilă. Desigur, cu elemente proprii comediei, cu situații comice, dar în esenţă o goană lacomă, plină de cruzime, după «nemurire», supravieţuire sau fericire."
Gábor Tompa
Gábor Tompa a debutat ca regizor în 1981, a studiat la Academia de Teatru și Film din București, fiind studentul lui Liviu Ciulei, Mihai Dimiu și al Cătălinei Buzoianu, personalităţi remarcante ale reputatei şcoli româneşti de regie. În 1990, a fost numit director general şi prim-regizor al Teatrului Maghiar de Stat Cluj.
A fost fondatorul Facultăţii de Teatru clujene, unde a predat regie din 1991. A predat, de asemenea, la Limoges la Académie Théâtrale de L'Union, la Freiburg Schauspielschule, la Universitatea Brunel din Londra și la Institutul de Teatru din Barcelona. A montat peste 80 de spectacole în România și peste 80 de spectacole în străinătate – Franța, Germania, Spania, Marea Britanie, Austria, Ungaria, Irlanda, Canada, Serbia, Cehia, Slovenia, Statele Unite și Coreea de Sud. A fost distins cu numeroase premii, printre care de șase ori Cel mai bun regizor al anului (România), premiul UNITER pentru Cel mai bun spectacol al anului pentru Stația de autobuz (1989) și pentru Trei surori (2009). În 2002 a fost distins cu Premiul de excelență acordat de UNITER. Filmul său, Apărarea chineză a câștigat, în 1999, premiul Best First Feature Award la Festivalul Internațional de Film din Salerno, Italia, și a fost selecționat în programul oficial al Berlin International Film Festival.
Gábor Tompa a scris numeroase volume de poezie şi estetică teatrală, cum ar fi A hűtlen színház. Esszé a rendezésről (Teatrul infidel – eseuri), Ed. Kriterion, Bucureşti, 1987; Óra, árnyékok (Ceas, umbre) – poezii, Ed. Kriterion, Bucureşti, 1989; A késdöfés gyöngédsége (Tandrețea loviturii de cuțit) – eseuri, Ed. Komp- Press, Cluj, 1995; Aki nem én (Cel ce nu sunt eu) – poezii, Ed. Mentor, Târgu- Mureş, 1995; Készenlét (Stare de veghe) – poezii, Ed. Héttorony, Budapesta, 1990; Lidércbánya – poeme, Ed. Pallas Akadémia, Miercurea-Ciuc, 2004; Címke-függöny. Tompa Gábor színházi magánszótára (mic dicţionar de expresii teatrale proprii), Ed. Bookart, Miercurea-Ciuc, 2010.
A fost membru individual al Uniunii Teatrelor din Europa din 2006 până în 2008, anul aderării Teatrului Maghiar de Stat Cluj la UTE. Între 2007 și 2019 a fost director de program al Facultății de Regie la Universitatea California din San Diego. Din mai 2018 este președintele Uniunii Teatrelor din Europa.
Spectacol plăcut de Radio Guerrilla!