Durata: 2h
Spectacol în limba franceză cu subtitrare în limbile maghiară, română și engleză.
Vizionare gratuită până pe 24 nov., ora 20.00.
Recomandat persoanelor peste 12 ani!
L'Heure espagnole
Concepcion: Brigitta Kele
Torquemada: Tony Bardon
Ramiro: Ottó Peti Tamás
Gonzalve: Adorján Pataki
Don Inigo Gomez: Róbert Laczkó Vass
L'Enfant et les Sortilèges
Maman: Brigitta Kele
L'Enfant: Orsolya Veress
Le fauteuil; L'arbre: Árpád Sándor
La bergere; Une chouette; Une pastourelle: Enikő Pataki
L'horloge: Ottó Peti Tamás
La théiere: Levente Szabó
La tasse chinoise; La libellulle: Zsejke Székely
Le feu: Tímea Fülöp-Gergely
La princesse: Livia Antal
Le petit vieillard; La rainette: Zsombor Rétyi
La chatte; L écureuil: Judit Hary
La chauve-souris: Zsuzsa Barabás
Le rossignol: Ibolya Vigh
Le chat; Un patre: Róbert Laczkó Vass
Cu participarea Corului, Corului de Copii și al Orchestrei Operei Maghiare din Cluj
Regia: GÁBOR TOMPA
Dirijor: GYÖRGY SELMECZI
Scenografia și costumele: Carmencita Brojboiu
Coregraf: Melinda Jakab
Maestru de cor: Szabolcs Kulcsár
Concert-maestru: Sándor Barabás, Endre Ferenczi
Dirijorul Corului de Copii: Krisztián Kalló
Corepetitor: Katalin Incze G., Gergő Nagy
Asistent regie: Péter Venczel
Regia tehnică: Beáta Szabó V.
„Consider cele două compoziții lirice într-un act, L’Heure espagnol și L’Enfant et les Sortilèges, ca fiind manifestări speciale ale unei dramaturgii de tip Feydeau, și îmi sunt chiar la îndemână. Practic, L’Heure espagnol este un vodevil grotesc cu numeroase elemente autobiografice, iar L’Enfant et les Sortilèges apare ca o fantasmă suprarealistă. Urmărind sau ascultând L’Enfant et les Sortilèges, orice părinte își va da seama de importanța unui set stabil de valori care trebuie transferat copiilor noștri, dar neapărat prin metode adecvate. Avem nevoie de o educație centrată pe elementul uman, dar și pe caracter. Resimt aceste lucruri în primul rând ca părinte, și consider că această lucrare este o superbă viziune poetică referitoare la educația menită să ne familiarizeze cu ideea de libertate. Cred că grotescul și absurdul, ca formă, ca limbaj, ca mod de exprimare sunt cele mai apropiate lumii în care trăim, o lume destul de grotescă, în care ne pierdem ușor, și în care stabilim cu mare dificultate ordinea și un sistem de valori. Am încercat o acoladă a celor două opere imaginându-le ca fiind fantasma sau visul aceluiași copil.”
Gábor Tompa
Gábor Tompa a debutat ca regizor în 1981, a studiat la Academia de Teatru și Film din București, fiind studentul lui Liviu Ciulei, Mihai Dimiu și al Cătălinei Buzoianu, personalităţi remarcante ale reputatei şcoli româneşti de regie. În 1990, a fost numit director general şi prim-regizor al Teatrului Maghiar de Stat Cluj.
A fost fondatorul Facultăţii de Teatru clujene, unde a predat regie din 1991. A predat, de asemenea, la Limoges la Académie Théâtrale de L’Union, la Freiburg Schauspielschule, la Universitatea Brunel din Londra și la Institutul de Teatru din Barcelona. A montat peste 80 de spectacole în România și peste 80 de spectacole în străinătate – Franța, Germania, Spania, Marea Britanie, Austria, Ungaria, Irlanda, Canada, Serbia, Cehia, Slovenia, Statele Unite și Coreea de Sud. A fost distins cu numeroase premii, printre care de șase ori Cel mai bun regizor al anului (România), premiul UNITER pentru Cel mai bun spectacol al anului pentru Stația de autobuz (1989) și pentru Trei surori (2009). În 2002 a fost distins cu Premiul de excelență acordat de UNITER. Filmul său, Apărarea chineză a câștigat, în 1999, premiul Best First Feature Award la Festivalul Internațional de Film din Salerno, Italia, și a fost selecționat în programul oficial al Berlin International Film Festival.
Gábor Tompa a scris numeroase volume de poezie şi estetică teatrală, cum ar fi A hűtlen színház. Esszé a rendezésről (Teatrul infidel – eseuri), Ed. Kriterion, Bucureşti, 1987; Óra, árnyékok (Ceas, umbre) – poezii, Ed. Kriterion, Bucureşti, 1989; A késdöfés gyöngédsége (Tandrețea loviturii de cuțit) – eseuri, Ed. Komp- Press, Cluj, 1995; Aki nem én (Cel ce nu sunt eu) – poezii, Ed. Mentor, Târgu- Mureş, 1995; Készenlét (Stare de veghe) – poezii, Ed. Héttorony, Budapesta, 1990; Lidércbánya – poeme, Ed. Pallas Akadémia, Miercurea-Ciuc, 2004; Címke-függöny. Tompa Gábor színházi magánszótára (mic dicţionar de expresii teatrale proprii), Ed. Bookart, Miercurea-Ciuc, 2010.
A fost membru individual al Uniunii Teatrelor din Europa din 2006 până în 2008, anul aderării Teatrului Maghiar de Stat Cluj la UTE. Între 2007 și 2019 a fost director de program al Facultății de Regie la Universitatea California din San Diego. Din mai 2018 este președintele Uniunii Teatrelor din Europa.
Spectacol plăcut de Radio Guerrilla!