ETERNAL YORICK – LIFE BOOK ANTAL CSABA

Vernisaj
17 noiembrie 18.00 - Foaier etaj


Antal Csaba sau Încrederea în teatru

Teatrul s-a destramat, lucru cu care s-a confruntat încă de la începuturile regiei. Există două tabere opuse, definite prin radicalismul lor, care influențează soarta teatrului european. Cei nehotărâți, cei călduți, sunt „vomitați afară”, cum spune Apocalipsa. Jerzy Grotowski a iubit și s-a făcut ecoul afirmației biblice care îi opune pe concurenții hotărâți cu cei care fac compromisuri, care rotunjesc totul, rezolvă diferendele și se compromit fără să se angajeze.


Care sunt aceste două tabere?

Pe de o parte, există oameni de teatru care vor să îmbunătățească teatrul și care încearcă să ajungă la adevărata esență a problemei. În fruntea acestui grup se află Gordon Graig, căruia i se alătură adepții „spațiului gol”, de la Copeau la Brook, pentru a-l duce la extrem pe Grotowski și „teatrul sărac”. Cu toții sunt gata să salveze teatrul pentru a realiza o legătură clară între actor și public.

Pe de altă parte, există acei artiști care, fără rezerve sau suspiciuni, mobilizează toate resursele teatrului în numele unui vis comun. Ei creează un teatru lipsit de cea mai mică îndoială, se dedică practicării artei lor. Reprezentanții lor cei mai râvniți sunt Meyerhold sau Reinhardt, oricât de distinși ar fi la suprafață, sau mai târziu Wilson și Mnouchkine.
 

Csaba Antal aparține, fără îndoială, celei de-a doua familii. Acesta este spiritul care îi curge prin vene. El îl îmbrățișează și lucrează pentru a-l împlini. Diversitatea decorurilor și costumelor sale este o dovadă a încrederii sale în teatru. Este o încredere lipsită de orice precauție, care îi permite să exploreze la maximum expresia teatrală, să dezvăluie sursele de frumusețe sau să își exprime angoasa tragică. Fără exagerări, fără excese, el nu cade în această capcană. La el, totul se rezumă la bucuria și plăcerea de a „ocupa scena”. Fără vinovăție și fără furie, Csaba Antal este un susținător al consensului, al unui "da" intens și concret ca metodă de lucru. Atunci când citește și interpretează texte, o face întotdeauna în spiritul unei relații pozitive cu scena. Csaba Antal este un reprezentant al teatrului artistic, dar nu al unui teatru introspectiv, prizonier al sofisticării. Asta i-ar consuma energiile. Arta sa se află în substanța și sursa concretă a teatrului, pe care o explorează și o folosește cu angajament și pasiune. Nu are îndoieli în ceea ce privește teatrul, pentru că pentru el teatrul și dialogul cu el sunt primordiale.

Diversitatea operei lui Csaba Antal ca scenograf este captivantă, dar această diversitate nu înseamnă neutralitate sau lipsă de identitate. Arta sa se exprimă în bogăția soluțiilor sale și în marile sale călătorii alături de texte importante sau opere celebre. Este un om de teatru străin de orice jignire. El nu atacă teatrul, ci îl îmbrățișează.

Csaba Antal face parte dintr-o familie de artiști care cred în puterea teatrului, care cred în capacitatea acestuia de a crea lumea. Iar această expoziție confirmă acest lucru dincolo de orice îndoială.

 

Georges Banu

 

*
După absolvirea studiilor de arhitectură, Csaba Antal a studiat scenografia cu Joseph Svoboda la Praga și apoi și-a continuat studiile la Universitatea Sorbona din Paris.
 

De-a lungul carierei sale a lucrat la Teatrul Katona József și la Vígszinház din Budapesta, la Comédie Française, Théâtre de l'Odéon din Paris, Théâtre Nationale din Strasbourg, Piccolo Teatro din Milano, Teatro Argentina din Roma, Volsbühne din Berlin, Teatro Fondazione din Emilia Romagna, Fundació Teatre Lliure din Barcelona, în Epidaurus. De asemenea, a proiectat decorurile și costumele la următoarele teatre de operă: Opernhaus Zurich, Oper Bonn, Oper Wiesbaden, Oper Wiesbaden, Baadisches Staatstheater de Karlsruhe, Staatsoper Berlin, Prinzregenten Theater München, Teatro Massimo Palermo, Oper Leipzig, Bayreuth Markgräflisches Opernhaus.
 

De asemenea, a primit numeroase premii și distincții: lucrările sale au fost expuse la Quadrienala de la Praga și la Trienala de la Novi Sad, în Serbia, la Festivalul de la Avignon, la Kunsthalle și la Petit Palais din Paris. Este membru fondator al Union des Théâtres de l'Europe, fondată de Giorgio Strehler în 1989.
 

A predat la SZFE din Budapesta, la Institut für Angewandte Theaterwissenschaft din Giessen, la Théatre Nationale din Strasbourg, la Mozarteum din Salzburg, la Accademia di Brera din Milano, la Harward University din Boston/Cambridge, la IUAV din Veneția, la ENSATT din Lyon, la Teatrul Mali din Moscova, la Conservatorul din Paris și la Theaterakademie din München.

 

Urmărește-ne

                    

Calendarul festivalului

November - 2022

Video

Ziua a unsprezecea 

Contact

Directorul Festivalului: Tompa Gábor

Emil Isac u. 26-28. Cluj-Napoca
Tel.:+40 264-431 986
office@huntheater.ro

SZERVEZO

EVENIMENT FINANȚAT DE

 

CU SPRIJINUL