Dmitri Kourliandski: OCTAVIA. TREPANAȚIE

Stanislavsky Electrotheatre (Moscova, Rusia)
28 noiembrie 12.00 - Horizons

Durata: 1h 25'
Spectacol în limba rusă cu subtitrare în limbile maghiară, română și engleză.
Vizionare gratuită până pe 28 nov., ora 20.00.
Recomandat persoanelor peste 18 ani!

Regia: BORIS YUKHANANOV

Coproducție împreună cu Festivalul Holland (Amsterdam, Olanda)

Libret: Boris Yukhananov, Dmitri Kourliandski.
Libretul operei se bazează pe piesa Octavia, atribuită lui Seneca, și fragmente din eseul lui Lev Troţki despre Vladimir Lenin.
Traducere de John Freedman

Troţki (Actor): Yury Duvanov
Seneca (Bariton): Alexey Kokhanov
Nero (Tenor): Serghei Malinin
Fantoma Agripinei (Mezzo-Soprană): Arina Zvereva
Prefectul (Bass): Vasiliy Korostelev
Octavia „Cariatide" (Voci Feminine): Svetlana Barakovskaya, Darya Belousova, Yekaterina Dondukova, Maria Grilikhes, Yekaterina Kolomina, Anna Shaverdyan, Nadiya Zelyankova, Lyudmila Yeryutkina
Soldaţii subterani ai Armatei Roşii (Dansatori): Roman Andreikin, Igor Bekagaev, Konstantin Matulevsky, Vasily Musikhin

Regia: BORIS YUKHANANOV
Conceput și dezvoltat de: Boris Yukhananov, Serghei Adonyev
Libretist, compozitor: Dmitri Kourliandski
Scenografie: Stepan Lukyanov
Costume: Anastasia Nefyodova
Coregrafie: Andrei Kuznetsov-Vecheslov
Lighting design: Sergei Vasilyev
Material sonor: Oleg Makarov

Dirijorul corului: Dmitri Matvienko

Octavia. Trepanaţie, o operă de Dmitri Kourliandski, pusă în scenă de Boris Yukhananov, a fost creată în anul centenarului revoluției ruse ca răspuns la nevoia de a reflecta asupra naturii puterii, a violenței și a tiraniei, care sunt una și aceeași în toate vremurile şi epocile istorice. URSS timpurie, Roma antică și Imperiul chinez coexistă pe aceeași scenă. Lev Troțki spune monologuri despre Lenin, Nero este chinuit de setea pentru crimă, războinicii de teracotă fără cap păstrează tăcerea. Regizorul și compozitorul definesc genul acestei opere drept o „operă-operaţiune". Esența acestei operațiuni este trepanaţia revoluției: prin gestul lor artistic, creatorii acestei producții resping sursa sângeroasei tiraniei și invalidează pentru totdeauna noțiunea de război.
Kourliandski a folosit primele măsuri ale cântecului revoluționar „Varshavianka", una dintre melodiile preferate ale lui Lenin, într-un tempo de 100 de ori mai lent, pentru a descoperi spațiul dintre granulele sonore - este o trepanaţie metaforică a sunetului.

Există un arc care leagă această lucrare de sfârșitul anilor '80. Rusia a supraviețuit trei revoluții. Prima a fost în 1917. A doua a fost Perestroika, era schimbării regimului. Ideea de a conecta aceste două texte, Seneca și Troțki, mi-a venit în minte prima dată în anii optzeci. A fost strigătul meu futurist disperat. A fost o declarație despre ceea ce urma să se întâmple cu țara noastră în anii '90. Era un sens profetic pe care îl aveam în minte. Pentru că am anticipat vărsare de sânge ulterioară și iminenta cădere a unui imperiu, precum și toate evenimentele oribile din viața individuală a fiecăruia, care urmau să însoțească acest lucru. Și apoi s-a întâmplat totul. Revoluția care se desfășoară și acum este asemănătoare deşertăciunii care încet se violentează pe sine. Trebuie să vorbim despre tiranie aici și acum. Aceasta este tirania pe care golul o exercită asupra ființei umane. Recent am inventat o formulă. În ceea ce privește individul, era noastră, cum s-ar zice, comercializează golul. Ea dă naștere unor indivizi speciali a căror funcție este de a gestiona și a tranzacţiona golul. Revoluția lor este cea de-a treia revoluție." 

Boris Yukhananov,


Boris Yukhananov
este regizor de teatru și film, teoretician și profesor. A fost numit Director Artistic al Stanislavsky Electroteatre în anul 2013. Sub îndrumarea sa, teatrul a fost complet reconfigurat și reconstruit ca spațiu multicultural al artelor interpretative contemporane.
În 2015-2020, la Electrotheatre, a pus în scenă o serie de operă de nu mai puţin de cinci zile întitulat Drillalians; trilogia The Blue Bird, bazată pe piesa lui Maurice Maeterlinck și amintirile actorilor veterani ai teatrului; o producție de două zile, Principiul constant, bazată pe Prințul constant de Pedro Calderon și Ospăţ în timp de ciumă de Alexandr Pușkin; un nou proiect procesual de cinci zile întitulat The Golden Ass, bazat pe romanul lui Apuleius; și Galileo.Operă pentru vioară și un om de știință. Alte montări recente ale lui Yukhananov includ opera Octavia. Trepanaţie, Jocuri orfeicePunk-Macrame, un proiect nou procesual prezentat în 12 producții, dezvăluit pe parcursul a șase zile și seri, respectiv, un diptic întitulat Pinocchio. Pădurea și Pinocchio.Teatrul, bazat pe piesa de teatru The Mad Angel Pinocchio de Andrei Vishnevsky.
Boris Yukhananov a pus în scenă peste 40 de producții la Moscova, Sankt Petersburg, Amsterdam, Vilnius și alte orașe. A regizat peste 30 de filme.
Boris Yukhananov predă regie din anii 1980, iar în 1988 a fondat Studioul de Regie Individuală (MIR). Scopul acestei organizații educaționale independente este de a preda regia ca pe o profesie universală.

Participare la festivaluri:  
În octombrie 2017 Octavia. Trepanaţie a fost prezentată pe scena legendarului teatru Olimpico din orașul italian Vicenza, în cadrul festivalului Conversazioni.
În octombrie 2019, premiera rusă a Octavia. Trepanaţie a avut loc pe scena principală a Stanislavsky Electrotheatre, Moscova, în cadrul Festivalului Internațional - Școala de Artă Contemporană „Teritoriul".




Calendarul festivalului

November - 2020

Urmărește-ne

                        

Contact

Directorul Festivalului: Tompa Gábor

Emil Isac u. 26-28. Cluj-Napoca
Tel.:+40 264-431 986
office@huntheater.ro

ORGANIZATOR

EVENIMENT FINANȚAT DE



        

  

                                  

CU SPRIJINUL