Maurice Ravel: L’HEURE ESPAGNOLE / L’ENFANT ET LES SORTILEGES

Opera Maghiară Cluj (Cluj-Napoca, România)
23 noiembrie 20.00 - Horizons

Durata: 2h
Spectacol în limba franceză cu subtitrare în limbile maghiară, română și engleză.
Vizionare gratuită până pe 24 nov., ora 20.00.
Recomandat persoanelor peste 12 ani!

L'Heure espagnole

Concepcion: Brigitta Kele 
Torquemada: Tony Bardon 
Ramiro: Ottó Peti Tamás 
Gonzalve: Adorján Pataki 
Don Inigo Gomez: Róbert Laczkó Vass 

L'Enfant et les Sortilèges

Maman: Brigitta Kele 
L'Enfant: Orsolya Veress 
Le fauteuil; L'arbre: Árpád Sándor 
La bergere; Une chouette; Une pastourelle: Enikő Pataki 
L'horloge: Ottó Peti Tamás 
La théiere: Levente Szabó 
La tasse chinoise; La libellulle: Zsejke Székely 
Le feu: Tímea Fülöp-Gergely 
La princesse: Livia Antal 
Le petit vieillard; La rainette: Zsombor Rétyi
La chatte; L écureuil: Judit Hary 
La chauve-souris: Zsuzsa Barabás 
Le rossignol: Ibolya Vigh 
Le chat; Un patre: Róbert Laczkó Vass 

Cu participarea Corului, Corului de Copii și al Orchestrei Operei Maghiare din Cluj


Regia: GÁBOR TOMPA
Dirijor: GYÖRGY SELMECZI
Scenografia și costumele: Carmencita Brojboiu
Coregraf: Melinda Jakab 
Maestru de cor: Szabolcs Kulcsár 
Concert-maestru: Sándor Barabás, Endre Ferenczi 
Dirijorul Corului de Copii: Krisztián Kalló 
Corepetitor: Katalin Incze G., Gergő Nagy 
Asistent regie: Péter Venczel
Regia tehnică: Beáta Szabó V. 

„Consider cele două compoziții lirice într-un act, L’Heure espagnol și L’Enfant et les Sortilèges, ca fiind manifestări speciale ale unei dramaturgii de tip Feydeau, și îmi sunt chiar la îndemână. Practic, L’Heure espagnol este un vodevil grotesc cu numeroase elemente autobiografice, iar L’Enfant et les Sortilèges apare ca o fantasmă suprarealistă. Urmărind sau ascultând L’Enfant et les Sortilèges, orice părinte își va da seama de importanța unui set stabil de valori care trebuie transferat copiilor noștri, dar neapărat prin metode adecvate. Avem nevoie de o educație centrată pe elementul uman, dar și pe caracter. Resimt aceste lucruri în primul rând ca părinte, și consider că această lucrare este o superbă viziune poetică referitoare la educația menită să ne familiarizeze cu ideea de libertate. Cred că grotescul și absurdul, ca formă, ca limbaj, ca mod de exprimare sunt cele mai apropiate lumii în care trăim, o lume destul de grotescă, în care ne pierdem ușor, și în care stabilim cu mare dificultate ordinea și un sistem de valori. Am încercat o acoladă a celor două opere imaginându-le ca fiind fantasma sau visul aceluiași copil.”

Gábor Tompa

Gábor Tompa a debutat ca regizor în 1981, a studiat la Academia de Teatru și Film din București, fiind studentul lui Liviu Ciulei, Mihai Dimiu și al Cătălinei Buzoianu, personalităţi remarcante ale reputatei şcoli româneşti de regie. În 1990, a fost numit director general şi prim-regizor al Teatrului Maghiar de Stat Cluj.
A fost fondatorul Facultăţii de Teatru clujene, unde a predat regie din 1991. A predat, de asemenea, la Limoges la Académie Théâtrale de L’Union, la Freiburg Schauspielschule, la Universitatea Brunel din Londra și la Institutul de Teatru din Barcelona. A montat peste 80 de spectacole în România și peste 80 de spectacole în străinătate – Franța, Germania, Spania, Marea Britanie, Austria, Ungaria, Irlanda, Canada, Serbia, Cehia, Slovenia, Statele Unite și Coreea de Sud. A fost distins cu numeroase premii, printre care de șase ori Cel mai bun regizor al anului (România), premiul UNITER pentru Cel mai bun spectacol al anului pentru Stația de autobuz (1989) și pentru Trei surori (2009). În 2002 a fost distins cu Premiul de excelență acordat de UNITER. Filmul său, Apărarea chineză a câștigat, în 1999, premiul Best First Feature Award la Festivalul Internațional de Film din Salerno, Italia, și a fost selecționat în programul oficial al Berlin International Film Festival.
Gábor Tompa a scris numeroase volume de poezie şi estetică teatrală, cum ar fi A hűtlen színház. Esszé a rendezésről (Teatrul infidel – eseuri), Ed. Kriterion, Bucureşti, 1987; Óra, árnyékok (Ceas, umbre) – poezii, Ed. Kriterion, Bucureşti, 1989; A késdöfés gyöngédsége (Tandrețea loviturii de cuțit) – eseuri, Ed. Komp- Press, Cluj, 1995; Aki nem én (Cel ce nu sunt eu) – poezii, Ed. Mentor, Târgu- Mureş, 1995; Készenlét (Stare de veghe) – poezii, Ed. Héttorony, Budapesta, 1990; Lidércbánya – poeme, Ed. Pallas Akadémia, Miercurea-Ciuc, 2004; Címke-függöny. Tompa Gábor színházi magánszótára (mic dicţionar de expresii teatrale proprii), Ed. Bookart, Miercurea-Ciuc, 2010.
A fost membru individual al Uniunii Teatrelor din Europa din 2006 până în 2008, anul aderării Teatrului Maghiar de Stat Cluj la UTE. Între 2007 și 2019 a fost director de program al Facultății de Regie la Universitatea California din San Diego. Din mai 2018 este președintele Uniunii Teatrelor din Europa.

   Spectacol plăcut de Radio Guerrilla!

Calendarul festivalului

November - 2020

Urmărește-ne

                        

Contact

Directorul Festivalului: Tompa Gábor

Emil Isac u. 26-28. Cluj-Napoca
Tel.:+40 264-431 986
office@huntheater.ro

ORGANIZATOR

EVENIMENT FINANȚAT DE



        

  

                                  

CU SPRIJINUL